בונים אמון בארגון: כך סקרים אנונימיים תורמים לסביבה מכבדת וללא הטרדות
- talila yodfat
- 29 ביולי
- זמן קריאה 3 דקות
עודכן: 30 ביולי
במרבית הארגונים, במיוחד הגדולים , קיימת מדיניות פורמלית להתמודדות עם הטרדה מינית: יש נהלים ברורים, יש ממונה, מתקיימת הדרכה , קיימים תקנונים וכל מה שהחוק דורש.
למרות זאת מרבית מקרי ההטרדה, כלל לא מדווחים וכתוצאה מכך גם אינם מטופלים. מדוע זה קורה?
מחקרים עדכניים מהעולם מצביעים על כך שכאשר מדובר בהטרדה מינית רק כ-25% מהעובדות (ולעיתים פחות) שחוו הטרדה – מדווחות. בארץ האחוזים אף נמוכים מזה בהרבה. בסקר שנערך ב2024 במערכת הבריאות הציבורית נמצא שרק 7% מהמוטרדות התלוננו!!!! החשש מהשפעה על הקריירה, אובדן אמון בהנהלה, חוויות עבר מאכזבות, חוסר ודאות לגבי ההגדרה המשפטית – כל אלו יוצרים סביבה שמאפשרת לתופעה להמשיך להתקיים מתחת לפני השטח.
אז מה עושים?
כאן נכנס לתמונה כלי אסטרטגי ויעיל - סקרים אנונימיים לאקלים ארגוני, המאפשרים לארגון לזהות בעיות בזמן, להגיב במהירות – ובעיקר: ללמוד ולהשתפר.

מה היתרונות?
שבירת תרבות השתיקה
אנונימיות מלאה מאפשרת לעובדים ועובדות להשמיע קול – מבלי להיחשף, מבלי לשלם מחיר, ומבלי להרגיש לבד. במצבים כאלה, גם מי שלא היה מעז לדבר באופן אישי – מוכן לשתף.
מיפוי סיכונים ונקודות תורפה
סקרים מספקים תמונת מצב רחבה, לא על סמך מקרה בודד, אלא מתוך תחושות וניסיון מצטבר. הם יכולים לזהות יחידות או מחלקות בהן קיימת תרבות פוגענית או חשש שיטתי מהטרדה – גם אם אף אחד לא התלונן פורמלית.
מדידה לאורך זמן
באמצעות סקרים תקופתיים אפשר לזהות מגמות. האם צעדי מנע עובדים? האם תחושת הביטחון של העובדים משתפרת? האם החשש מדיווח פוחת? כל אלו משתקפים בסקר טוב.
ביטוי למחויבות הארגונית
כאשר ארגון יוזם סקר אנונימי, הוא מאותת לעובדיו: "אכפת לנו. אנחנו רוצים לדעת. גם אם אתם לא מרגישים בטוחים לדבר – אנחנו כאן כדי להקשיב".
למה ארגונים חוששים מסקרים?
למרות היתרונות הרבים, לא מעט ארגונים נמנעים מלהוציא לפועל סקר אנונימי. מדוע?
חשש מחשיפה של בעיות חבויות: סקר עלול להעלות נתונים קשים, שמחייבים תגובה. עבור הנהלה שחוששת מהשלכות תדמיתיות או משפטיות, זהו סיכון.
פחד מאובדן שליטה: פתיחת ערוץ ביטוי לעובדים נתפסת לעיתים כמתן כוח בידי אחרים. ארגונים היררכיים במיוחד חוששים מכך.
חוסר אמון פנימי: אם הנהלה יודעת שאין לה כוונה לפעול בעקבות הממצאים, היא תעדיף לא לשאול – כדי שלא תצטרך לתת דין וחשבון.
עלויות וזמן: יש הטוענים שסקרים דורשים משאבים, אך בפועל – העלות של חוסר מודעות גבוהה פי כמה.
דווקא בשל הסיבות הללו – סקר טוב הוא גם כלי לחשיפה, גם למידה וגם לבניית אמון. ברוב המקרים, עצם ביצוע הסקר משפר את תחושת המעורבות של העובדים.
מקרה בוחן: תובנות מתוך דו"ח URBAN INSTITUTE (2020)
בדו"ח מקיף שנערך ע"י Urban Institute והוצג במסגרת כנס של ארגונים בתחום המדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, מודגשת החשיבות של סקרים ככלי למניעת הטרדות.
בדו"ח נכתב:
"הערכת האקלים הארגוני באמצעות סקרים אנונימיים היא צעד ראשון וקריטי להפסקת תרבות השתיקה. סקרים אלו מספקים למעסיקים תמונה אמיתית של תחושת העובדים.
הדו"ח מתאר סקר טכנולוגי מתקדם שפועל בארגוני מחקר ומאפשר לא רק איסוף מידע מדויק, אלא גם השוואה בין מחלקות, זיהוי "נקודות אור" והובלה של שינוי תרבותי מבוסס נתונים.
עוד נמצא בדו"ח כי עובדים נוטים לדווח יותר על התנהגויות פוגעניות כאשר השאלות מנוסחות באופן תיאורי ("האם שמעת אמירה מבזה כלפי נשים?"), ולא בצורה משפטית ("האם היית עד להטרדה מינית?"). השאלות צריכות להתמקד בתיאור התנהגויות , כדי לאפשר לכולם להבין במה מדובר. פעמים רבות אנשים כלל אינם מבינים מהי הטרדה, כולל המוטרדים עצמם, שעשויים לחוש אי נוחות, אך לא יודעים להגדירה.
איך מיישמים סקר אפקטיבי?
ניסוח ממוקד התנהגות – שאלות שמתארות סיטואציות ולא דורשות הגדרה משפטית מצד העובדים.
אנונימיות מלאה ומובטחת – כולל עיבוד נתונים עם סף מינימלי שמונע זיהוי של קבוצות קטנות.
שקיפות בתוצאות – לא שמות, אלא מגמות. פרסום הסיכום לכלל העובדים מחזק אמון.
תגובה לצרכים שעולים – אין טעם בסקר ללא פעולה. על הארגון להציג תוכנית התערבות בעקבות כל סקר.
חזרה תקופתית – לפחות פעם בשנה, כדי לראות מגמות ולא רק תמונת מצב רגעית.
שיתוף עובדים בתהליך – בקביעת שאלות, בפירוש הנתונים ובבניית פתרונות.
לא רק מניעה – אלא שינוי תרבותי
היתרון המרכזי בסקרים טמון בכך שהם לא מסתפקים בהתמודדות עם מקרי קצה, אלא מטפלים בשורש: בתרבות. כשהעובדים מרגישים שרואים אותם, שומעים אותם ומתייחסים לדבריהם – מתחילה תנועה. הסקר הוא ההזמנה לשיח. הוא הבסיס לשינוי.
ללא הקשבה אמיתית – אין מניעה אפקטיבית. וסקר אנונימי הוא בדיוק זה: הקשבה שקטה אך רבת עוצמה.
לסיכום
אם ארגונים שואפים ליצור סביבת עבודה בטוחה ומכבדת, אסור לחכות לתלונה שתגיע – צריך ליזום. צריך להקשיב לרחשי הרקע. סקר אנונימי הוא אחד הכלים הכי עוצמתיים, פשוטים ומדויקים להתחיל תהליך של שינוי עמוק, אמיתי וערכי.
במקום עבודה שמקשיב – העובדים מרגישים בטוחים יותר. והיכן שיש ביטחון – יש פחות הטרדות, יותר שוויון, ותרבות ארגונית חזקה ובריאה יותר, שמובילה להצלחות עסקיות.
מוזמנים להתנסות בסקר חינמי לאבחון המוגנות בארגון: https://www.evenn.co.il/our-tools



תגובות