top of page

ממונה , ממונה למה?



לתפקיד האחראית הממונה למניעת הטרדות מיניות בארגון יש חשיבות עצומה.

לצערנו בארגונים רבים התפקיד הזה נמסר כלאחר יד, למישהי בארגון, רק בגלל שהחוק דורש שיהיה תפקיד כזה בכל ארגון המונה 25 איש ומעלה.

מוצאים מישהי, כי החוק מציין שעדיף שתהיה אישה, אומרים לה מעכשו את הממונה ובמקרים רבים כאן זה מתחיל ופה זה נגמר.

המחשבה שתפקיד הממונה מסתכם בטיפול בתלונה  על הטרדה מינית בלבד- היא טעות גדולה.

ארגונים לא מבינים שהתפקיד הזה גדול ומורכב ויכול לעזור רבות לארגון ביצירת סביבת עבודה בטוחה ומכבדת.


אז מה בעצם התפקיד של הממונה?

  •         העלאת נושאים הקשורים במניעת הטרדה מינית להנהלה שיכולים לעזור בקביעת מדיניות וכללי התנהגות  ברורים בארגון בכל הקשור בנושא.

לדוגמה -מה המסרים שעלינו להעביר לעובדים חדשים, איזה פעילויות עושים בארגון בנושא, כל כמה זמן וכדומה.

  • ·        הדרכה- הממונה צריכה ליזום פעילויות הדרכה שונות בנושא מתוך כוונה להעלות מודעות ובדרך זאת  היא תורמת למניעה.

ככל שארגון יעסוק בפעולות מניעה, יהיו פחות תלונות. כולנו יודעים שכאשר מוגשת תלונה היא עולה הרבה מאוד כסף לארגון.

  • ·        ייצוג המתלוננת/ן וייצוג הארגון- הממונה נמצאת


  • בתפקדי כפול, היא צריכה לייצג את המתלוננן/ת אבל היא גם מייצגת את הארגון. המורכבות הזו היא לא פשוטה, היא עלולה לייצר לחצים על הממונה שלא יאפשרו לה בחינת התלונה באופן האוביקטיבי ביותר כפי שמתחייב.

  • ·        טיפול בתלונה- כאשר כבר מוגשת תלונה, יש נוהל מחייב על פי חוק, שצריך לנהל לפיו את האירוע.  הממונה חייבת לבצע תשאול של כל המעורבים ולהגיש דוח מסכם למנכ"ל כולל המלצות שלה.

אחרי שסקרנו מה תפקידה של הממונה נשאלת השאלה- האם הממונה יכולה/ יודעת/ מוכשרת לבצע את כל הדברים המוזכרים לעיל?

ברוב המקרים כנראה שלא!!

ממונה חייבת לעבור הדרכה מסודרת, שנותנת לה את כל הכלים הנדרשים לביצוע התפקיד כפי שמוגדרים כאן. תשאול לדוגמה זה לא דבר של מה בכך- מה לשאול, איך לשאול איך להתכונן לתשאול- אלו דברים שצריך ללמוד כדי לבצע אותם נכון וברגישות הנדרשת.

איך פקידת קבלה או עובדת בהנהלת חשבונות ש"זכתה" בתפקיד תעלה נושאים רלונטיים לקביעת מדיניות בנושא? איך היא תדע מה להדריך ואיזה נושאים כדי לבצע פעולות מניעה?

 

המסקנה הברורה, שצריך לבחור ממונה בכובד ראש ולהבין את תפקידה.

אנחנו חושבות שממונה צריכה להיות מנהלת בעלת השפעה בארגון, שתוכל להניע וליזום מהלכים הקשורים לנושא.

ברור מעל לכל ספק שהממונה חייבת לעבור הדרכה מסודרת, המכשירה אותה להבין, לפני הכל את תפקידה ולתת לה כלים ממשיים לפעולה, גם בתחום המניעה אבל גם ביכולת לטפל בתלונה כנדרש.

17 צפיות0 תגובות
bottom of page